BOGPRODUKTION
FRA ÍDE TIL LÆSEOPLEVELSE
FASER OG FUNKTIONER I BOGPRODUKTION
På sin vej fra íde til oplevelse i hænderne på en læser gennemgår bogen en rejse gennem mange hænder. Mange valg skal tages undervejs – og helst så tidligt som muligt.
- Valg af format. Størrelsen på bogen giver det første indtryk. Jeg tænker en bog om Verdensholdet i stort coffee table format, der afspejler holdets format. Bogen bør være i hard back, der signalerer kvalitet.
- Sidetal.
- Valg af de store linjer. Bogens opbygning og struktur. Skal bogen opbygges kronologisk? Hvilke tekster skal yderligere indgå? Hvad bryder kapitlerne om de enkelte hold.
- Valg af elementer. Skal der være en ensartet faktaboks ved hvert hold: Antal shows og work shops, besøgte lande, navne på gymnaster og staff, antal flyrejser, kørte kilometer i bus, antal steder holdet har overnattet, …
- Yderligere elementer: Brødtekst, manchet som indledning, tema om det pågældende holds DNA, billeder, …
- Hvor mange anslag beregner vi i snit per opslag? Herved kan en forfatter få at vide: “Skriv mellem 23.000 og 25.000 anslag inkl. mellemrum om de fire største oplevelser på hold 4”.
SYNOPSIS
Når de store linjer er lagt, er det meget gavnligt at lave en synopsis. Her skrives, hvor mange sider der er til de enkelte afsnit og kapitler. Her holdes også overblik over hvem der skriver hvilke tekster, leverer hvilke billeder, og status på de enkelte afsnit. Jeg laver mine synopsis i regneark, da det derved er let at holde regnskab med den samlede tekstmængde.
FORMAT, SIDETAL
Format: 220 mm bred – 280 mm høj
Sidetal: 396
Indhold: Farvetryk på alle sider
Indbinding: Hardback
Oplag: 1000 stk.
Trykpris: 110.000 kr. eksl. moms = stykpris på kr. 110 eksl. moms
KALKYLE
I kalkylen udarbejder vi budget for projektet. På udgiftssiden står:
- Tryk af bog
- Honorar til redaktør
- Honorar til layouter
- Eventuelt køb af billeder fra prof fotografer
På indtægtssiden står:
- Beregnet salg
- Tilskud fra sponsorer og fonde
BOGENS ELEMENTER
Vælg fra start bogens elementer. I guidebogen arbejder vi med:
- Tekstsider har to spalter; en yderspalte og en inderspalte. I yderspalten ligger billedtekster, og billeder strække sig ud i yderspalten.
- Hovedrubrik. Sat med store bogstaver
- Manchet. Fire linjer i samme font (skrifttype) som billedtekst.
- Underrubrik / afsnitoverskrift. I guidebogen er de valgt for at læseren let kan overskue, hvor han kan læse om et givent sted.
- Brødtekst. Den løbende, fortællende tekst.
- Billedtekst.
- Billeder.
- Temabokse med en farvet baggrund.
- Fritskrabede elementer som pile i min egen kommende bog
REDAKTØR OG BILLEDREDAKTØR
Redaktøren læser alle tekster og har ansvar for, at tekster har den nødvendige kvalitet. Det besluttes fra start, om redaktøren har bemyndigelse til at skrive om i teksten, så den flyder.
Billedredaktøren, der kan være den samme person som tekstredaktøren, vælger billeder, så kvaliteten bliver i top. En hobbyfotograf der har taget billeder på sin egen tur, har sjældent det fornødne kvalitetskrav, og ser ofte sine egne billeder bedre og mere relevante, end de er.
PR OG SALG
I en verden hvor alle bombarderes med indtryk, er PR-arbejdet vigtigt. Over tid skal hos målgruppen opbygges kendskab til, at bogen er på vej. I de sidste to måneder op til bogudgivelse, køres kampagne på Instagram og Facebook.
27.800 personer følger Verdensholdet på Instagram og 55.596 personer følger holdet på Facebook. Jeg ser disse to profiler som de primære PR-kanaler.
FORLAG
Det oplagte er, at DGI udgiver bogen. De må have kontor, der kan pakke og sende bogen til købere.
DISTRIBUTION
Ud over at forlaget sælger direkte til købere, skal bogen også være tilgængelig gennem boghandlere. Det gøres ved at forlag tilmelder bogen et af de store distributionsforlag; DBK eller Dafolo. Møllen Multimedie har jeg tilknyttet DBK.








